10 юни 2008

"Мерси за чая!"

Това беше една от любимите реплики на моя преподавател по нова българска литература - доцент (в онези години) Славчо Иванов. Използваше тези думи често. По време на лекции или упражнения, когато някой/я/ колега се изцепи по глупав начин с тъп коментар; по време на изпити, когато студентът се петлае като пиле в кълчища и повтаря до безкрай някакви заучени малоумни фрази; когато някой нескопосно се подмазва... Поглеждаше многозначително и иронично и казваше "Мерси за чая, колега!" И аз съм чувала "Мерси за чая!" - не бих го скрила.

Сега обаче на мен ми се ще да почна наляво и надясно да ръся "Мерси за чая!".

На добре уредените в законодателството и в живота ни норми на поведение и морал -
"Мерси за чая!"
На прекрасната ни телевизия с всичките и шоупрограми, новини, филми, образователни и социални предавания -
"Мерси за чая!"
На обещанията за добър живот, големи пари, прекрасни почивки, професионална реализация -
"Мерси за чая!"

На модните изисквания да бъда такава, онакава или `нам к`ва си -
"Мерси за чая!"
На безбройните обяснения и извинения за това, че трябва да свърша нещо, ама без пари -
"Мерси за чая!"
На добрите ми съседи, които обожават да злобеят и клюкарстват по мой (наш - на семейството ми) адрес -
"Мерси за чая!"

На лицемерните мои познати, които "много ме харесват" -
"Мерси за чая!"
На модерните звездни личности и тяхното "п`ирфек`ну" поведение -
"Мерси за чая!"


Хубаво поне, че се ровя из мрежата и откривам нещата, които са ми интересни и важни, а че и успявам да избягам от гнусотията, заливаща ни отвсякъде. Описвам си тук някакви мои вълнения и се чувствам добре, ако не ме залеят читателите (колкото и малко да са те) с едно многозначително "Мерси за чая!"

6 коментара:

GaN каза...

Е, не сме толкова малко, колкото си мислиш, тези които те четем :)

А колкото до гнусотията - тегли ѝ един хубав чай и я остави да се гърчи :)

Snejka каза...

Ами то на мен известните личности никога не са ми били пример за поведение. То по тая логика да взема да се самоубия като Хийт Леджър или Мерелин Монро, или да забогатея като се разголя в Плейбой...
А имам един друг вьпрос - не се ли пише "кАлчища"?

kenkal каза...

Ган - това правя ;)

Снежка, добре че мислещите хора могат да преценят кое поведение си струва да се възприема и кое - не. Много млади и подрастващи обаче имитират точ в точ всичко, което видят в медиите и на улицата.
Благодаря ти за въпроса за кА?Ълчища.
Не се бях замисляла - написах думата с Ъ по навик. Проверих в речника първо с А - не я открих; намерих я с Ъ. Бях сигурна, че съм сгрешила, обаче се оказа, че съм написала я правилно. Утре обаче ще пхроверя в по-нов речник дали не е вече дублетна форма. :)

Snejka каза...

Ами аз винаги съм си мислила, че идва от думата "кал". Обаче тия дублетни форми наистина са много объркващи. Така наскоро разбрах, че думата "скрап/б" може да се пише и с "б" и с "п" накрая. А винаги съм си мислила, че е правилно да се пише само скрап. Просто със "б" не ми звучи добре. Да не говорим, че на английски също се пише с "п"/scrap/...
Така че и аз се оплетох като пиле, ама не знам дали е в кълчища, или в калчища;-)

Боян Пищиков - Архиватора каза...

слънце,
намери при майндболт моите версии с "Тя и майка ти така каза вчера"

прочие, по твоя въпрос -
"Сметката, моля"

:)

Unknown каза...

Понякога толкова малко остава ни,а бързаме всичко да свършим сега животът минути отпуска ни, чака ни но все не ни стига, делим вечността.

http://akim.hit.bg