18 март 2009

Трудният наш език

Свърши анкетата за думата мебел отдавана.
Предизвика ме да я направя някаква брошура, в която беше написано нещо от рода на "Този модерен мебел е изработен от..." и дъра-бъра нататък.
В моята практика често е имало моменти, когато проверявам в речника дори правописа на думи, за които иначе съм убедена как се пишат. Та и сега с яд зададох въпроса "Мебел - мъжки или женски род?"
Отговорите са следните:
Какво значение има? - 0 гласа = 0% (И слава Богу!)
Мъжки! - 11 гласа = 30% (това са 1/3 от участвалите)
Женски! - 25 гласа = 69% (къде се губи 1% така и няма да разбера)

Моето категорично мнение в онзи момент беше, че съществителното име мебел е от женски род. Казваме мека мебел, модерна мебел, нова мебел, красива мебел.
Откъде обаче се появиха толкова много мнения, че е от мъжки род? Ами ето откъде - в два речника на Gaberoff - българско-английски и българско-немски тази дума е дадена веднъж като дума от мъжки род (два мебела) и втори път като дума от мъжки и от женски род. Сигурно и в други двуезични речници може да се потърси, но... нейсе.
В руски език обаче думата си е категорично от женски род (мягкая мебель) и е навлязла в български най-вероятно чрез руски. Значи е нормално да е възприета с родовата си определеност.

Подобна на думата мебел е и думата пепел. При нея обаче колебанията са далеч по-слаби. Спокойно си отнасяме думата към женски род, защото примерите са топла пепел, гореща пепел, дървена пепел. Още повече - лесно я членуваме. Например казваме "Пепелта е гореща", а не "Пепелът е горещ". Докато е много трудно да членуваме мебел. "Мебелът е модерен" или "Мебелта е модерна"? На мен не ми харесва нито едното, нито другото. Макар че някои колеги са склонни да приемат израза "Мебелта е модерна". Аз обикновено не членувам думата, включвам я в други съчетания (Харесвам тази мебел) и винаги я използвам като съществително от женски род.

Друго съществително, подобно на мебел и пепел, е мисъл. Тук обаче нямаме никакви съмнения. Думата си е от женски род - умна мисъл, бърза мисъл, мисълта на гения - и никой няма да се обърка при употребата й.

Направих консултации с колеги - мнението за женски род се затвърждава. И въпреки това колебания има. Опитах се да се свържа с БАН - Института за български език, но не успях. Пратих въпроса си до предаването "Език мой..." и се надявам да получа отговор.

Надявам се хората, участвали в анкетата, да се включат със своите доводи. На мен ми е трън в петата този въпрос и искам да си го изясня.

9 коментара:

Анонимен каза...

Че е женски род, женски е. Обаче на мен пък ми е трудно да я пиша в пълен член в женски род - мебелта?!?! Пиша си мека мебел, ама си пиша мебелът и това е положението :-)

Анонимен каза...

Ясно. Аз пък затова не я членувам.

Блог на Павел Николов, астрофилолог каза...

На мене досега не ми се е налагало да членувам тази дума. Сигурно няма и да ми се наложи: винаги мога да извъртя синтаксиса така, че "мебел" да не е в позиция за членуване. Мога изобщо да мина без нея - ако е гардероб, пиша гардероб, ако е диван - диван и така нататък. А иначе - от женски род е (май).

Анонимен каза...

Именно това е предпочитания вариант за използване и от мен.

Анонимен каза...

Нели, винаги съм смятал, че мебел е ж.р. Но, пред мен е "Речник на чуждите думи в българския език".Издание на БАН, София-1982. Ето какво пише за думата:
МЕБЕЛ м./рус.мебель, нем.Mobel, фр.meuble от лат.mobilis "подвижен"/Обикн. мн. Предмети, като легла, , маси, бюфети, столове и други които служат зо създаване на удобства и подходяща обстановка в жилищно помещение. мебелен, -лна, -лно, мн.-лни, прил.
Преписал съм текста дословно. Според БАН-мебел е дума от мъжки род.

Анонимен каза...

Срещу речник не мога да споря. Обаче продължавам да търся актуално потвърждение и очаквам отговор от Вл. Мурдаров.

Канев каза...

Тази "чуденка" ми напомня малко за един спор, който имах за дънките. Ако питаш някой бургазлия, или поне 3-4ма които аз познавам, дънки е среден род единствено число. Т.е. според тях, съвсем нормално е да кажеш:"Радке, дънкито ш'ти цепна".

Ne-a каза...

Понеже точно това чудене ме обзе сега - трябва да заместя един красив стар тезгях с "мебел" и да го членувам, но нито мъжки, нито женски род ми стои убедително - се разтърсих в мрежата и намерих вашето текстче. Имам теория. :)
Мебел в женски род вероятно е най-добрия колективен заместител - мебел = покъщнина. Включват се много предмети. Но когато трябва да говориш за един конкретен, тогава мебел евентуално става мъжки род, може би именно заради логичното съзвучие с "предмет".
Значи мебел (ж.р.) - покъщнина, а мебел (м.р.) - отделен предмет от покъщнината. Има и други съществителни, които така се държат, за съжаление точно на български нито едно не ми хрумва... :)
Поздрав!

kenkal каза...

Neva, и аз такова означение намерих, обаче следващият въпрос - за членуването - става особено труден.