01 декември 2010

Какво? Къде? Кога?

Или за любителите на оригиналния формат - "Что? Где? Когда?"
Бях чувала, че във Варна се организират подобни на оригиналното състезание игри. Бях гледала някакви откъси някъде. Случи се да видя и аз наживо какво, къде и как се провежда. Разбрах и кога се случва.
Та така...
Всеки петък желаещите да участват в състезанието "Какво? Къде? Кога?" се събират в "Орбита", а всеки последен петък от месеца - на друго място. Аз присъствах на събитието в "Тримата мускетари".
Не се допускат зрители! Аз бях шофьор на сина и се натисках да бъда публика, но не би! Господата водещ и организатор бяха готови да ми покажат вратата, но съотборниците на момчето ми - ученици от 8 до 12 клас - ме приеха за състезател. Дали съм била полезен играч, ще кажат те самите. За мен остана приятната изненада, че ме приеха с отворени сърца и ме считаха за партньор, а не за натрапена лелка.

Какво ми хареса?
  1. Възможността да се сформират нови отбори.
  2. Ограничение за брой състезаващи се отбори няма.
  3. Достатъчно да пожелаеш да се включиш, за да ти намерят място в някой отбор.
  4. Организира се редовно.
  5. Участват предимно младежи.
  6. Не възрастта (младежка или зряла) е водещият фактор.
А какво не ми хареса?
  1. Това как се води състезанието. Водещият си е наумил 12 въпроса и ги задава по собствено усмотрение на състезателите. Няма банка от въпроси, от които да се тегли жребий. Излиза, че всички отбори се състезават срещу водещия.
  2. Проявените по време на играта заяждания между стари познати - водещ и играчи с опит.
  3. Откровеното грубо отношение на водещия към всички играчи при обяснение на верните отговори. Този мъж - колега историк - забрави, че на това място не е в ролята си на учител в училище, който се кара заради ненаучения урок или ненаписаното домашно на учениците си. В ролята си на водещ подобно състезание трябваше да промени тона. Всеки човек беше отишъл да провери себе си - колко знае, как бързо реагира и комбинира, какъв интелектуален багаж има в сравнение с останалите, но не и да бъде назидаван.
  4. Въпросите не бяха достатъчно коректно и ясно задавани. Например за мен като неисторик викинги и нормани не означават едно и също; не ги отнасям към един и същи исторически период. Обаче един от въпросите беше зададен така: "Викингите, норманите... Докъде е най-дългият им път по море?"(цитат по памет). Нашият отговор "Северна Америка" отиде в канала, защото верният отговор се оказа Сирия - Антиохия. Той каза, че викингите стигнали до Антиохия по време на еди-кой си кръстоносен поход. А аз още съм убедена, че викингите в кръстоносни походи не са участвали. Освен това кръстоносците са пътували по суша, не по море!
  5. След приключване и обявяване на победителя водещият зададе последния си въпрос - 13, резервен - събра листчетта с верните отговори, съобщи, че всички са отговорили правилно, но не даде отговор официално. Той просто се облече и си тръгна без да закрие събитието. Явно е искал да покаже колко остроумен и находчив е той самият. Задавам този въпрос на всички без да зная и без да уточнявам името на автора. Все пак обясних кой, къде и кога го е задал. Очаквам отговори.
Какъв не би станал никога мъж, който не обича да се бърка в женските работи?
В резултат на видяното в състезателната вечер у дома възникна идея да си правим семейни състезания от подобен тип. Сега трупаме банка с въпроси и сондираме мнения на приятели.
А от вас очаквам отговори.

Няма коментари: