15 ноември 2007

Изкусна срамотия

Кьоса Пенчо и сестра му Еленка от Караджалий
Приказува ми баба Желювица, стара жена от Топрахисар, за Муртазата. Кога се венчаела сватба, булката по-напреж отивала да преспи при Муртазата, че тогиз отивала при зетя да дава ракия. Имало в с. Караджалий един Кьос Пенчо, той имал една сестра Еленка. Искали я от Караджалий да се ожени, но тя я било страх от Муртазата, затова не искала в село да се ожени, искала на друго далечно село да отиде да се ожени. Брат и Кьос Пенчо я убедил, та се оженила в село. На венчаната вечер Кьоса Пенчо се облякъл в булски дрехи, турил си и плитки направени. Кога завели булката при Муртазата, булката се приготвила, така и Муртазата. Булката му се примолила и казала на Муртазата: ,,Ти вече ще си изпълниш желанието и направиш обичая, но наведи се да те бутна три пъти отдире с коляното си, зам да ми са мъжки децата." Той се навел, булката излязла мъжка, уловила го за кочаджиците, че по азиатски обичай. Оттогази Муртазата оставил този обичай, от срам никому не казал, че си й имал този обичай. Казват, че бил... дупедавец. Булката си отишла, а Муртазата заповядал още веднъж да му не довеждат булки.
На този откъс попаднах случайно при първото разгръщане на книгата ,,Видрица" от поп Минчо Кънчев. Как да не почнеш да я четеш?! Не бях чувала нищо нито за автора, нито за книгата и съм много доволна, че ми попадна пред погледа. Чета я с интерес и може да споделя и друг впечатлителен откъс от нея с вас. Надявам се сте харесали кратката история :) Споделете в коментар.

1 коментар:

Анонимен каза...

Аз съм любител на книги със стари спомени и стари пътеписи. Имам повече от сто книги."Видрица" е една от любимите ми книги.