02 февруари 2022

На Петльовден за момчетата и за мамините синчета

    Петльовден е. Традиционно пожелаваме на мъжките майки да отгледат здрави и силни синове; момчетата да станат сериозни, отговорни мъже, които да са способни да посрещнат трудностите в живота и да преведат през изпитанията му своите близки. 
    И тая година не пропуснахме добрите пожелания и хубавите приказки. Ама нещо има, дето ми извива нервите и ги опъва на лък, мислите ми спира и завръща все към сегашните ми ученици.        Всички знаят - в удължена извънредна междусрочна ваканция сме. В последната седмица на януари изпитвахме, оформяхме срочни оценки, замествахме болни колеги, че и ние накрая се разболяхме. Както и да е! 
    Моите петокласници имаха да направят свой проект (лапбук) за избран народен празник според традиционния фолклорен празничен календар. В двата класа проектите бяха усложнени, като задачата на учениците бе да представят два, че и няколко празника, съчетавайки ги по общи белези, но и отличавайки характерните им особености. В третия клас така се случи, че учениците се подготвяха само за едни празник. Отделихме време - къде два часа, къде три - всеки показа работата си и разказа най-важното за празника или за празниците. С две думи презентираха своите разработки. 
    Не всеки имаше шестица за лапбука си, оценките тръгваха от тройка за предадено и представено "нещо си там" до отличен, но... Думата ми е за приемането на коментара и оценката за съответната работа, както и за приемането на срочната оценка. 
    Мамините синчета уж разбраха какво им казвам, когато мотивирах оценка пет, четири или три за лапбука. Още в междучасието обаче майките орлици ми бяха пратили писма в електронния дневник, в които изразяваха несъгласие с поставените оценки, питаха за предварително поставени изисквания, негодуваха срещу моите завишени критерии. Те пък, видиш ли, щели да откажат учениците да правят каквото и да било през втория срок. 
    Малките мъжаги изразиха недоволство от ниската оценка, но се съгласиха с констатираните слаби страни в личното им произведение. Нацупиха се, тропнаха няколко пъти, повишиха глас, но приеха факта - това са направили, това са получили. Един юнак първоначално категорично отказа да представи пред класа много добре изработения си лапбук и получи ниска оценка (хартията, текстът и картинките са само малка част от всяка презентация все пак). На другия ден, когато вече бях оформила срочния успех, същият момък пожела да представи лапбука си и го направи чудесно, но втора оценка за това не получи, пък и първата не се промени - златната вода беше изтекла. 
    При обявяването на срочните оценки същите малки мъжкари гледаха малко изпод вежди, признаха, че са очаквали по-високи оценки, но последната практическа задача се била оказала не толкова проста работа, колкото първоначално им се сторило. Приеха по мъжки и с достойнство петици и четворки за срока вместо шестици и петици. Обаче приеха предизвикателството да ми докажат през втория срок, че съм сгрешила, и те заслужават повече. Имаше "А да видим!" и "Ще видите, Вие!" И това през усмивки, приятелски закани и клатене на глави.
    Мамините синчета не изразиха лично позиция. За тяхното добруване пак майките се изпъчиха в боен ред да искат обяснения и да сипят заплахи. И на едните, и на другите срочните оценки останаха такива, каквито съм преценила. 
    И сега си мисля, че мъжки момчета са ми се паднали в моя клас. Трудни са! Характери и половина. Обаче са  добри хора, приемат фактите като факти и не хленчат. Настървяват се за победа, но по честния и достоен начин, а не с подливане на вода и удари в гръб. А това показва мъжкарското в тях. И ми става хубаво. Усмихвам се и им съчинявам учителски благословии.
    Благодарна съм на техните майки, които държат да ги направят мъже, а не мъжленца-мижитурки. Сигурна съм, че това е правилното поведение.

    Мамините синчета отсега да се опитат да не приемат мечешките услуги на майките си, ако имат сили. Макар че... Много е топло под полата на мама и лесно се живее. До едно време.

Честит ден на мъжкото чедо! Не си разваляйте момчетата!

Няма коментари: