03 септември 2007

Какво още?

Кой откъде се присети, че нещо с децата не върви, решава, че нов предмет трябва да влезе в училище като задължителен .
То не беше сексуално, здравно, гражданско образование. То не бяха компютри, безопасност на движението по пътищата, гражданска защита, опазване на околната среда. Сега е ред на религиозното обучение и възпитание.

Ей затова ще имаме пенкилеровци, дето няма да могат да си напишат правилно името, обаче ще знаят да филосфстват!

Аман бе! От многостранното ни развитие, стигнахме до никъде! И не само родителите са прави да се жалват, че децата им са натоварени. Като кой откъде завърне, вменява на училището всичко -отглеждане, възпитание, изграждане на личността... Каквото си пожелае и помисли това.

И ще са претоварени, и ще психясват, и ще са агресивни нашите деца.

А се възхищаваме на чужди образователни системи, че подрастващите са спокойни и имат време за учене, упражнение, спорт и развлечен. Обаче те НЕ гонят високо академично ниво на обучение по всяка дисциплина и на всяка цена, нали! И ако са набутали в учебните си програми повечко дисциплини, то в прогимназиалния и гимназиалния курс учениците имат право да избират. Каквото им е интересно, това учат; или пък само посещават занятията като слушатели.

Болното съзнание и болната амбиция на тоя и оня взимат заложници - подрастващите ни, тийнейджърите ни, които вече са убедени, че не е нужно да учат, за да сполучат. То на масрафа на пощурели възрастни не мож надви!

Коментари ще има ли?

12 коментара:

GaN каза...

Проблемът с образованието е много сложен и комплексен. Не са едно и две нещата, от които зависи разрешаването му. Но конкретно за това, за което си писала сам напълно съгласен!
http://www.svejo.net/home/article_summary/2208

BORIME4KA каза...

Не могат просто да въведат обучение по християнска или мюсюлманска религия, поне не и да е задължителен предмет. Според Харта за правата на човека всеки има право да изповядва собствена религия, като е осъзнал коя религия съвпада с неговите ценности. Тоест, тя не му е наложена свише, а човекът прави свободен избор в какво да вярва... И какво става, ако желая да съм будист, примерно?!

kenkal каза...

@ Боримечка - Ами ще те задължат, ако си дете, да учиш в училище християнство, а семейството ти и твоето мнение - ...???
Аз смятам, че не е нужно всичко да се блъска в училище. Ако искам да възпитавам децата си като християни, мюсулмани, будисти, шинтоисти или някакви други, ЩЕ намеря начин. Например добра възможност са неделните училища към православните храмове.

BORIME4KA каза...

Няма да ме задължат!
Свободата на религията се изразява в правото всеки да променя своята религия или убеждения и свободата да изповядва своята религия или убеждения индивидуално или колективно, публично или частно, чрез богослужение, обучение, религиозни обреди и ритуали, или чрез отказ от такива. Съвременните демокрации считат правото на свобода на религията за естествено, багодарение на разбирането, че всички хора се раждат свободни и равноправни. Това право е лично и неотменимо. То се гарантира в международното право и вътрешното право на Република България.
Ако въведат подобно нещо, нарушават Преамбюл на Закона за вероизповеданията, Всеобща декларация на ООН за правата на човека, Международен пакт за гражданските и политическите права, Конвенция за Защита на Правата на Човека и Основните Свободи, Конституция на Република България и Закон за вероизповеданията... А да го въведат задължително, да видиш какво ще стане!
Свободноизбираемо обаче може и да се въведе, а задължителноизбираемо - само ако могат да предоставят обучение по всички официални религии: християнство (отделно за протестанти, католици, източноправославни), мюсюлманство, будизъм, юдаизъм, джаулизъм, защо не и джедайство... Стига, това не е по силите на образователната ни система и е излишно.
Ще вкарат СИП по вероучение най-много, в което не виждам нищо лошо!

iffi каза...

Аз не съм запозната, какво точно смятат да се изучава по този предмет, но според мен би било доста положително да има предмет, в който да се изучава не една конкретна религия, а религиите по принцип. Произход идеи и т.н. Най-малкото това би дало една много добра обща култура и би помогнало хората да не са толкова предубедени към чуждите вероизповедания. Друг положителен ефект би бил, че младите хората, които познават религиите, не биха били лесно податливи на влиянието на някои промиващи мозъка секти.

Гери каза...

Религията като предмет, за мен се нарежда в почетната тройка заедно с "Информационни технологии" и "Европейски уроци", като последните два предмета се въвеждат в първи (1-ви) клас.
Могат спокойно да им ги махнат от програмата и да им пуснат по малко български и математика отгоре. Че нивото на неграмотност се покачва по-бързо от нивото на река Дунав след порой.

kenkal каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
kenkal каза...

@ Боримечка СИП за изучаване на християнството вече има. Въпросът е, че в МОН има обществена комисия, което иска да въведе религиите християнство и мюсулманство като задължителни предмети. Което според мен в съвременното ни общество е глупост. Може би в началото на ХХ век е било нормално да се учи вероучение, но сега...
Наистина е невъзможно да се осигурят кадри за другите религии.

@ iffi Мисля, че такива теми - за световните религии (произход, идеи и т.н.) има в гимназията по психология или философия(ако не се лъжа); по литература по новата програма се разглеждат някои схващания за произхода на света, някои ритуали и ценностната система на хората по света и от различни религиозни групи. Това е една нелоша основа за изграждане мирогледа на един съвременен човек. Мисля, че има подобни теми и по история и по география още в прогимназията - не особено задълбочено се изучават, но обща култура дават.

@ Гери Особено за начален курс тези всички допълнителни "предмети" са излишни. Боя се обаче, че в МОН забравят основната задача в начален курс да се ОГРАМОТЯТ децата. Ще видиш още колко лоши неща ще ти избодат очите. Например безкрайното препускане през темите, без упражняване и затвърждаване на наученото, високият стил и множеството термини, излишеството от информация...

iffi каза...

Все пак мисля, че е добре да има систематизирано знанието за религиите в такъв предмет. Защото сега се изучава малко от библията по литература, малко неща по история и т.н. но ако всичко е систематизирано на едно място. Тогава, ще може да се надяваме, че по-рядко ще чуваме "тия мръсни мюсюлмани....", "кой е този Петър Дънов, че са го класирали във Великите Българи?" и хората ще свързват нирвана, не само с Кърт Кобейн и със сладоледа Делта :)

kenkal каза...

@ iffi - А къде остава домашното възпитание, щом за всичко товарим учебната програма? Не че съм противник на това, което предлагаш. Но дори да се изучава в училище всичко това, щом в семейството и в приятелската среда са тесногръди ксенофоби, реплики от този сорт няма да намаляват.
От друга страна ти говориш за мащабно и всеобхватно нещо, което не конфронтира вярващите от различните религии, докато в предложенията си хората от т.нар. обществена комисия говорят за вероучение. Сиреч да ни правят вярващи християни.

iffi каза...

Ако можеше да се всичко да се научи от домашното възпитание, децата нямаше да има нужда да ходят на училище :)
Иначе, ако имат намерение да "правят вярващи християни", нещата стоят по съвсем различен начин. Такъв предмет би трябвало да се е СИП, а не задължителен.

kenkal каза...

Моето лично усещане е, че като усетят колко много се изпускат нещата, управляващите залагат на училището повече, отколкото е нормално. Поне аз разбирам нещата така.
Този развой на нещата ми напомня бабините приказки за едновремешното училище, когато започвали и свършвали учебния ден с молитва и когато непослушните ги наказвали в ъгъла или пък биели с пръчка през ръцете.
Всъщност не всичко може да се научи вкъщи и не всичко може да се възпита в училище. Затова трябва да си помагат, не да се бият двете страни. Много често обаче не се случва.;-/