02 декември 2008

Карта на България от 1??? година

Не съм историк. Обаче разни стари неща ме впечатляват. И имам склонност да събирам вехтории - къде ценни, къде - не. Тази карта е фотокопие от ксерокопие на оригиналната. А оригиналната, която копирах за себе си ей така, намерих при една чистка и подреждане в училището, където работих последно. Копието е на обикновена хартия, но смятам, че не е лошо. Дано и снимката да съм докарала.


Интересното кое е (според мен):
  • Самата карта не е датирана. Или ако е била датирана, то годината на издаване е изрязана и нищо не личи.
  • Няма мащаб и легенда със знаците - пък това са съществени неща за всяка модерна карта. Май! От това картата негодна за употреба ли става или що?
  • Лицата на портретите нямат надписи. Според мен човекът най-отгоре е Фердинанд. Този отдолу ми прилича на Борис ІІІ. Ама той ли е, не е ли?
  • Господата отляво и отдясно пък хич не ми говорят нищо. Със сигурност са важни хора обаче, щом ги има в заглавната част.
  • Картата е озаглавена "Карта на новата България с естествените граници", издадена е от Хромолитография "Росица", София, ул. "Витоша" №3. Ама фикция на родолюбивия собственик на печатницата ли отразява или историческата истина за българските земи в някакъв момент?
  • Там, където са портретите не се ли е смятало за българска територия, че така са закрити Силистра, Русе, Свищов, Лом, Видин?
С две думи - имам копие на карта, която сама по себе си ми е интересна. Обаче ми е любопитно за историците, и въобще за знаещите повече, какво представлява. Интересна ли е и за тях картата и с какво точно.
Ще се радвам да прочета отзиви.

19 коментара:

marfi каза...

Сан Стефанска България най-вероятно. Борис 3 не е бил и сълза в окото на баща си по това време.

По границите на Гърция и факта, че още няма Албания картата се датира много преди балканските воини. Не съм ескперт но най-вероятно е Сан Стефанска.

komitata каза...

Това не е Сан Стефанска България. Това е карта на българските мечти, компилация от няколко карти. Личностите горе са лидерите на Балканския съюз - сръбският крал, гръцкият крал и вероятно черногорският крал. Т.е. картата може да се датира сравнително точно - след създаване на балканския съюз и преди междусъюзническата война и е някакъв вид пропаганден материал за използване в училищата. По това че върху картата не са отбелязани никакви реалии от Балканската война, най-вероятно става дума за последните месеци преди избухване на войната. Моля те запази картата, ценен исторически документ е. Такава още не бях виждал!

kenkal каза...

Марфи, Албания я има - виж добре.
Комита, и според мен представлява интерес, но и колегата историк нищо не можа да каже. А картата се пази в училището - дано не се затрие някъде. Но пък аз си имам нелошо копие.

kanew каза...

Карта на българските мечти около 17 май 1913 година-Лондонския договор.

Анонимен каза...

Само не мога да разбера как на картата фигурира град Любимец след като е град от 60-те години на ХХ век(до тогава е бил село и ако не се лъжа се е казвало Хибипчево), а днешен Свиленград(от 1913г) си е написан със старото име Мустафа паша

kali7 каза...

Да, картата е наистина от 1913, Албания вече фигурира на нея, възкръснала след Лондонския мирен договор от 1913. Турските имена на селищната система в България се запазват доста дълго и са масово сменени след преврата от 19 май 1934. Снимките горе са на българския цар Фердинанд І, сръбският - Петър І, черногорският - Никита/ Николас/ І и гръцкият крал Георгиос І.

kenkal каза...

Значи - 1913година. Карта на българските мечти - добре.
Ами за Добруджа какво ще кажете? Тя извън въжделенията български ли е оставала?
На анонимния въпрос аз нямам отговор. Който има - да отговори.

Анонимен каза...

Може да се мащабира има ги паралелите и мередианите.

kenkal каза...

Всъщност и аз видях сега, че мащаб има: "Мярка: 1:1,900.000" Точно над адреса на печатницата е.

Анонимен каза...

съгласен съм с komitata...това е по-скоро утопична карта
и не може да се датира с воините защото: 1-во няма дата на самата нея, 2-ро Албания като понятие до това време въобще не е съществувала, чак след 1913 се появява името, затова изхождам че е правена по-късно (примерно началото или средата на 30-те години). Дори може да се отправи като пропаганден материал преди или по време на втората световна война: когато България сключва съюз с хитлериска Германия, Румъния връща южна Добруджа на България. Затова и северна Добруджа не е включена в претенциите на тази карта: би било наранило тогавашният ни съюзник Румъния. Колкото до правописа - запазва се чак до 1945 или 1948 ако не се лъжа...така че от него трудно може да се изходи точно кога е правена.
А колкото до "Хромолитография "Росица"" - това определено допълва мнението ми че е правена преди 1945 (т.е. частна фирма)
Другото интересно в картата е че Турция (ако приемем че картата е правена преди 1913) не е отбелязана нито като Турция или Османска Империя ами просто като "Мала Азия" , което донякъде навежда на мисълта че тука става въпрос повече за териториална а не политическа карта, макар и името на Гърция, България и Сърбия да е споменато. Т.е. (пак в съгласие с komitata) - отнася се повече до някаква абстрактна идея а не до конктетно изображение. Също може да се спомене факта че само и единствено Македония от "Мизия, Тракия, Македония" е отбелязана на картата. И имам чуство че Чаталджа не случайно е написана с сравнително големи букви.

надявам се да съм помогнал малко :)

Божо каза...

Дядо ми имаше същата карта. Той беше участник в Балканската, Междусъюзническата и първата световна война.

Май по времето преди Балканската наистина е правена.

После за съжаление се изгуби някъде, след премествания от една къща в друга

Спас Колев каза...

Според мен трябва да се датира към края на 1912 или началото на 1913 по следните съображения:
1. Лятото, дори пролетта на 1913, е абсолютен максимум - след това не биха присъствали портретите на кралете.
2. Границата в Тракия не съответства на етническата картина или друга естествена линия, а на фронтовата линия след примирието през ноември 1912.
3. Границата в Македония е утопична и може да се отнесе към произволен момент.
4. Аргументът с Албания не е валиден - името е съществувало и преди създаването на държавата; цветът на този район е същият като на империята; никога не е имало идеи Албания да стига до Бяло море или Санджак. Липсата на точна граница на Албания показва, че картата е правена преди Лондонския договор.
5. За Любимец - не намерих много данни, освен че е преименуван след Освобождението; град става през 60-те, но това не пречи да е показан на картата
6. За Добруджа: През 1912 Южна Добруджа е част от България, а присъединяването на Северна Добруджа не е актуално. Затова цялата северна граница е скрита, като нерелевантна.

kenkal каза...

@ Спас Колев& Много изчерпателно обяснение! Благодаря!

Assia каза...

картата е на България, според плана на княз Черкаски от 1876г. Издадена е в сборник с исторически карти през 1916г. (По случай Първата световна война е издаден сборник със исторически карти на България от кан Аснарух, към тогавашния момент -1916г. Карти те са 20-на, като текста към тях е на български, френски, немски и английски) Та този сборник има фототипно преиздаване през 1991г. и 2007г., така че се намира на книжния пазар

Assia каза...

Дори намерих няколко карти от този сборник, качени в нета
http://www.macedoniainfo.com/docs/BULGARIA-ASSEN-II.jpg
http://www.macedoniainfo.com/docs/BULGARIAN-EXARCHATE.jpg

kenkal каза...

@ Assia: Понеже аз съм неграмотна в тази област, пак да питам. Сборник с карти книга ли е или папка с карти? Защото тази карта беше единична (не е фототипно идание, а оригинална) и никой нямаше спомен чия е, откога е и т.н. От друга страна тя самата е на български, но това не значи, че е нямало идентични на нея и на други езици. Пък и в този сборник с карти сигурно има дати на издаване, и др. п.

Historian каза...

Първо, искам да поздравя авторката на блога за споделения материал.

Второ, моето мнение относно датировката на картата е идентично с това на Спас Колев. Споделям напълно изложените от него причини за това становище.

Трето, по повод книгата за която говори Assia бих желал да уточня, че въпросния сборник е отпечатен през 1917 г. под редакцията на "Д. РИЗОВЪ, Царски пълномощенъ министръ въ Берлинъ". Той отдавна присъства в нет-а. Електронният адрес е:

http://promacedonia.org/en/dr/index_bg.html

А на желаещите да закупят книгата (има ІІ издание от преди няколко години) бих казал да побързат защото вече почти никъде не се среща.

Todor Radev каза...

Картата ми прилича на пропаганден материал по повод началото на Балканската война и най-вероятно е от 1911-12 г. Лицата най отгоре са балканските монарси - сръбският крал Петър І (вляво), цар Фердинанд (горе в центъра), гръцкият крал Георги (долу в центъра) и черногорският крал Никола (в дясно). Ако се вгледате по-добре в зеленото ще видите границите на България преди Балканската война.

kenkal каза...

Благодаря за уточненията. Който знае много, може да изказва твърдения и да ги защитава. Аз само мога да слушам и чета. За мен всяко мнение е интересно.