09 октомври 2007

Хубави, значещи, позабравени български имена

Преди известно една статия, посветена на истински съществуващите български имена, събра много овации в Свежо. Аз лично винаги съм се вълнувала от интересни наши имена. Интересува ме какъв е смисълът, който носят и от кой регион произлизат. Смятало се е, че името носи в себе си благослов, магия за съхранение. Затова е важно да знаем какво са ни пожелали родителите, като са ни дали едно или друго име. В различно време и в различни региони хората са предпочитали и предпочитат някои имена. Любопитна съм - къде и какво. Започвам да ви занимавам с тези неща, защото се оказва, че имената, които аз съм чувала и знам какво значат, са по-малко и от 1% от съществуващите в действителност. Започвам от имената, които са свързани по един или друг начин с мен. Нела (повече би ми харесало да се казвам Неделя, но са го сметнали за грубо) - идва от Недялка и се свързва с неделята като ден. Ако някой знае повече, да ме просвети. Калова - от името Кало, от гр. кала (добро, хубаво); аз държа и на връзката с кал в библейския смисъл - направени от кал сме всички и от самите Божии ръце. :) Юлиян - красив, гиздав. Васил - царствен; Стан - 1. кръшен стан (тяло);2. боен стан - временен боен лагер; 3. тъкачен стан... от него произлизат умалителните имена Станчо и Станко, които по-малко харесвам; Стоян - който има сто имена, запазен е от лошо, от зли очи; според други схващания - който трябва да стои, да трае. В стари времена така са били кръщавани деца, родени след няколко умрели рожби в семейството и се е смятало, че с именуването ще го запазят на този свят.
Мои любими имена, въпреки че не знам на всички смисъла, са:
Ана значи благодат, Атанас, Андрей, Алина;
Борил, Боян - прабългарско, значи богат - по-късно се трансформират в Бойко, което значи вече боя се, Божана, Божидар- българското съответствие на Тодор, Теодор, сиреч даден от Бога, Бисер - прабългарско име;
Влад - който има, владее, притежава; Вичо, Въльо, Върба (ударение на ъ), Вельо ( още заповядващ, командващ) и Велико са синонимни на Слав - значи да бъде притежателят му велик и да се прослави, свързва се и с другото значение на старата славянска дума велик т.е. голям;
Гана и Ганчо - прабългарски по произход; Груьо, Гергана - женския вариант на Георги - победител, Гради;
Деспод, Деспа, Деспина, Дамян
Елена, Еньо;
Жива и Живко - да бъде жив, да не го стига смърт и болест, Желязко - да е як, здрав като желязо;
Злата, Захария (мъжко), Злат(и), Златина;
Илияна поизлиза от еврейското "мой бог е Яхве", Иван, Исто;
Йоан, Йорги, Йован - варианти на Иван и Георги;
Калоян - хубав, красив - съчетание от кала и Иван, т.е. хубав Иван, Койно, Койна, Кина, Камен - синоним на Петър, значи да е твърд и устойчив като камък, като скала, като кремък;
Любов, Любо и Люба, Лила, Лукан, Ламбо;
Манол, Момчил, Марин и Марина - произхожда от латински и значи морски човек, Млад(ен) - да бъде млад и бодър;
Неда;
Орлин - да е горд и дълголетен като орлите, Огнян и Пламен са синонимни имена - пожелават на носителите си да бъдат огнени, пламенни;
Първан и Пръвчо означават, че това дете е първородно и от особена важност за съхранението на рода, Петка, Петра, Петкана, Петко;
Румен - красив и здрав, Руен, Райна, Райно, Рад - който се радва, щастлив е;
Струна, Стойно - да стои, да е траен, да е запазен от лоши сили, Страхил, Стамен, Сребра, Слав - да е славен с постъпките и живота си;
Титко, Трайко- значи стой до мене, има заклинателно значение, Тудор, Тодор-дар от Бога;
Христо, Христина, Храбър и Храбрия (с ударение върху и, за мъж) пожелават на човека да бъде храбър и безстрашлив;
Цоньо, Цвета, Цани;
Щерьо - да е твърд има българско съответствие - Твърдко и Твърдин;
Ян, Яна - свързва се с двуликия бог Янус.
Някои от тях знам от съвсем скоро! И много ги харесвам.Продължавам да мисля, че знанията ми по отношение на имената в България са незначителни. Интересни са ми и фамилните имена, и прякорите. За тях обаче ще пиша друг път. Сега ми се иска да намеря повече коментари с преводи на български имена - забравени или пазени в различни краища на страната. А какво по-хубаво от именна среща в интернет? Споделете с мен кои имена са ви любими или са запомнящи се и какво значат, по възможност. Тук не съм се спирала на произхода на някои от имената, посочмени от мен, защото не това ми е задачата. Задачата тук е да си спомним какво послание съдържат в себе си нашите имена, каква магия носят.Е, чакам да откликнете!:)

12 коментара:

Боян Пищиков - Архиватора каза...

Хехе, първи коментар!
Аз, Боян - ударението трябва да е бОян, както е в Македония; ако го чуеш така веднага се сещаш какъв е произхода - "от когото има страх".
усмивки от мен. (а пък баща ми се нарича Огнян хехе)
----
Яна - ако това не го знаеш, за мен ще е удоволствие да предоставя такава информация. Яна е женска форма на Иван - ето логиката:
Ивана, Йована, Йоана, Йана -> Яна.

Боян Пищиков - Архиватора каза...

така, и ще ми позволите един половин-офф топик; длъжен съм да кажа, че не обичам скрита реклама в коментари по блогове, и това не е такава; но ще предоставя един линк тук.
Баща ми, местен ... общественик, наскоро написа една книга, озаглавена "Враца - в търсене на забравеното име". За нея тук се шуми доста, това е разбираемо, и е насочена главно към местните хора; но за заинтересовани в някои области ще бъде интересна;
става дума за сравнително езисознание, и за произхода на лични имена и такива на селища от тракийски език, и последвалото им преминаване през турски, български и славянски; самата страница, на която е качена все още се изгражда, но поствам линка - за любители на история и езици:
http://pishtikov.vratza.com/

kenkal каза...

Много благодаря БОяне! Между другото, не си ли чувал, че произхода на твоето име се търси в езика на протобългарите? Свързва се с Баян. Но и твоята версия ми харесва :)

nousha каза...

Аз много харесвам моето си име. Някак много уникална ме кара да се чувствам с това, че е единственият женски вариант на Георги :)
За които имена те интересува, мога да ти намеря значението (поне на голям процент).
Харесвам много: Драгота и Страхота, но май са изчезнали, Косара...

kenkal каза...

От Драгота днес запазена форма е Драго - значи мил, драг, свиден, скъп - чудесно име.
Наследник на Страхота е Страхил - да е страшен за враговете, да плаши лошите. Обаче май и Страхил е изчезващо име, като че ли.
Благодаря ти за отношението :)

Анонимен каза...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If he will be possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll I thankful, bye friend).

GaN каза...

Значи, Нела, аз мога да ти кажа за моето име.

Когато бях малък, чеотх някъде, че моето име е едно от двете чисто български имена или имена, които не са библейски, славянски, интернационални и т.н.

Аз се казвам Ганчо. Идвало от славянското име Драган, което означава "мил, драг".

Но аз винаги се гордея с факта, че моето име е уникално българско!

Боян Пищиков - Архиватора каза...

ето ти едно име, което не бях чувал - СвЕжен

Unknown каза...

Не знам доколко сте запознати с името Пътка, но в България има 26 Пътки... Интересно ми е само какво ли им пише в паспортите на латиница. Вариантите са два - Patka и Putka. :))

noname каза...

Мога да споделя за името си, което винаги много съм харесвала
Елена (от гръцки) - слънчева светлина... има и друга интерпретация като "пламтяща факла".

Българските имена са в повечето случаи красиви :)
Хубаво и позабравено име е Момчил!

kenkal каза...

@ GaN - За тази връзка между двете имена не бях чувала, но има логика. Хубаво е името. Аз харесвам и неумалената му форма Ганьо, но тя е придобила лоша слава заради героя на Алеко :)

@ arhivatora - Благодаря за името. Бях го чувала, но твърде отдавна. Може би се свързва пак със здрав в смисъл вечно млад, свеж.

@ BORIME4ka - Точно за това име беше писал Архиватора. Интересно защо зад гърба ми малкият син се превива от смях??? :) ;)

@ Elle - Благодаря за коментара - и Елена и Момчил са хубави имена. Елена според моята информация значи "светла, светла като слънчевата светлина, слънчева светлина". В този смисъл можем да го приемем като синонимно име /еквивалент/ на българсото Светла, Светлана :)

Анонимен каза...

боримечкински, в транслитерацията е истината :) по-скоро ще е patka