Колоездачите все пречат на някого - на шофьорите, когато са на шосето; на пешеходците, когато са на тротоара; на паркираните автомобили и майките с колички, когато са велоалеята!?
Най-много се вбесявам, когато шофьрите не пазят колоездачите на пътя, а им свирят, размахват им юмруци, изтикват ги от платното.
Последният случай с мъжа ми и малкия ми син: пътуват с колелета по Аспарухов мост, прибират се от града в квартала. Притъмнява, но те са с жилетки, за да се виждат отдалеко. Детето кара отпред по "дясната граница на платното за движение", баща му е зад него и е леко изнесен от банкетната линия, за да го пази. Преди камерите в началото на моста, където е отбивката за КРЗ и Пясъка, много шофьори надуват клаксони, ръкомахат и ясно показват, че двамата с колелетата им пречат. Един "юнак" дори ги задминава, бичи спирачки и пътникът се показва до кръста през прозореца, ломотещ нещо и ръкомахащ. Искаше ми се да бяха имали камера начелник и да снимат случката. После да я предоставят за обществено порицание и финансови санкции, където трябва. Може като се види изтипосан някъде, агресивният шофьор да се промени към добро.
Питам се къде да карат велосипедистите. Дали да си направят виртуална велоалея, или да се качат на самия бордюр - може пък на граничната територия да бъдат спокойни?! По мостовете да карат върху мантинелите!
И още нещо. Как да прилагат велосипедистите следния текст?
Какво значи "най-близо"? Колко сантиметра е това? Отчита ли се фактът, че на тази граница са обикновено отводнителните шахти (често без капаци), пясъкът, локвите, кофите за смет... В такъв случай защо, ако колоездачът е на метър навътре от пустата му линия, трябва да бъде плашен с клаксон и засипван с ругатни? Нали велосипедистът е равноправен участник в движението? В някои страни за хората с колелетата има специални секции на светофарните уредби! А при нас те трябва да се движат "най-близо до дясната граница". А как да се разполагат, изчаквайки светофара, когато пътуват напред, а крайната дясна лента е само за десен завой? Ами когато завиват наляво, а има няколко колони? Да прелитат като птички ли?
Големият ми син е редовен участник в движението като колоездач. По негови наблюдения съвсем нищожна част от мъжете шофьори се изнасят достатъчно далеко (на безопасно разстояние) от него при изпреварване. При това в 90% от случаите използват клаксон. Жените шофьори обратно - повечето се стараят да се изнесат дори в бързата лента, за да пазят човека с колелото и почти никога не свирят. Някой нещо да каже?
Най-много се вбесявам, когато шофьрите не пазят колоездачите на пътя, а им свирят, размахват им юмруци, изтикват ги от платното.
Последният случай с мъжа ми и малкия ми син: пътуват с колелета по Аспарухов мост, прибират се от града в квартала. Притъмнява, но те са с жилетки, за да се виждат отдалеко. Детето кара отпред по "дясната граница на платното за движение", баща му е зад него и е леко изнесен от банкетната линия, за да го пази. Преди камерите в началото на моста, където е отбивката за КРЗ и Пясъка, много шофьори надуват клаксони, ръкомахат и ясно показват, че двамата с колелетата им пречат. Един "юнак" дори ги задминава, бичи спирачки и пътникът се показва до кръста през прозореца, ломотещ нещо и ръкомахащ. Искаше ми се да бяха имали камера начелник и да снимат случката. После да я предоставят за обществено порицание и финансови санкции, където трябва. Може като се види изтипосан някъде, агресивният шофьор да се промени към добро.
Питам се къде да карат велосипедистите. Дали да си направят виртуална велоалея, или да се качат на самия бордюр - може пък на граничната територия да бъдат спокойни?! По мостовете да карат върху мантинелите!
И още нещо. Как да прилагат велосипедистите следния текст?
Раздел ХVІІІ Особени правила за някои участници в движението
Чл. 80 Водачът на велосипед е длъжен да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.
Какво значи "най-близо"? Колко сантиметра е това? Отчита ли се фактът, че на тази граница са обикновено отводнителните шахти (често без капаци), пясъкът, локвите, кофите за смет... В такъв случай защо, ако колоездачът е на метър навътре от пустата му линия, трябва да бъде плашен с клаксон и засипван с ругатни? Нали велосипедистът е равноправен участник в движението? В някои страни за хората с колелетата има специални секции на светофарните уредби! А при нас те трябва да се движат "най-близо до дясната граница". А как да се разполагат, изчаквайки светофара, когато пътуват напред, а крайната дясна лента е само за десен завой? Ами когато завиват наляво, а има няколко колони? Да прелитат като птички ли?
Големият ми син е редовен участник в движението като колоездач. По негови наблюдения съвсем нищожна част от мъжете шофьори се изнасят достатъчно далеко (на безопасно разстояние) от него при изпреварване. При това в 90% от случаите използват клаксон. Жените шофьори обратно - повечето се стараят да се изнесат дори в бързата лента, за да пазят човека с колелото и почти никога не свирят. Някой нещо да каже?
13 коментара:
Предложението за заснемане на шофйора е добро, предполагам, че са имали камера (по всяка вероятност на телефон),но са немали възможност да снимат. ;)
Преди доста време трябваше да идвам в продължение на около половин година всяка седмица по един ден в София. Идвах от Ихтиман с влака с едно сгъвамемо малко колело, защото трябваше да ходя доста далече, а не обичам градския транспорт. Големи "емоции" падаха, защото трябваше да карам точно в пиковото време. Що средни пръсти съм раздал в отговор на клаксоните, брой нямат.
@ анонимен, как да вадиш телефон и да активираш камера, като искат да те изтикат от пътя си.
@ Павел, разбирам те, но пак не приемам тази гаменщина по пътищата.
Напълно те разбирам, защото и мен ме вълнуват същите въпроси. И откакто видях, какво означава да си колоездач в цивилизована страна, простотиите тук още повече ми правят впечатление.
Мисля, че освен да си пороптаем взаимно, друго май няма какво да се направи. Защото отвсякъде е видно, че сме нетолерантна нация - не само към колоездачите.
Абсолютно си права, Таня. Ама пък и да не роптаем - не бива. Все е по-добре да си каже болката човек.
А да, не споря, ползата все пак е, че така се надушваме любителите на придвижването на собствен ход :-)
И това, разбира се :)
Така си е!Градския велосипедизъм в България си е вид екстремен спорт.
Ние българите се бием в гърдите,че сме европейци,а нямаме европейско поведение.Роптаем срещу управляващите,общините,службите,че не си гледат работата,а като ни вдигнат паркираните автомобили от велосипедната алея,пак не сме доволни.
@ Петя, няма нещо, от което да сме доволни. Перманентно! Жалко е, но си права.
Те 90% от шофьорите не дават мигач, пък к'во остава за всичко останало.
Първите 10 години(не 7) от възпитанието им липсват.
Аз отдавна си мисля да си напрвя голяма тениска, която да нося над раницата, на която отпред да пише "Car drivers", а отзад - "FUCK OFF".
Барем се сещат че и аз съм пълноправен участник в движението. После пък реших че няма да се сещат. И най-вероятно няма. Което е жалко.
@ Фен, няма наваксване, ако си пропуснал дори и седемте първи години - остават големи бели петна. Пък може и да са черни дупки, знам ли.
@ Стан, може на светлоотражателната жилетка да направиш нещо. Ама няма гаранция дали всички ще се сещат какво е посланието.
и аз съм напълно съгласна с писаното и по същия начин беснея, понеже карам из града от дете, а за всички тези години вместо нещата да се променят към по-добро, те стават по-зле. включително с пародийните "колоездачни алеи", които се използват за всичко друго, но не и за каране на колело. то няма и как. миналата година бях в град съпоставим с варна в друга източно европейска страна, там алеите им били от 1-2 год. само, но имаха десетки километри, при това без безмислици от типа "от никъде за никъде". и всички колелета караха по алеите, по които никой не вървеше или не паркираше. въпрос на манталитет, какъвто нямаме. не 10, 100 години няма да ни стигнат, за да се променим!
Публикуване на коментар